Kutte markedsføringen i harde tider?

Som bedriftseier er det viktig å hele tiden lete etter måter å vokse på og å utvide kundebasen. I tider med økonomisk nedgang eller usikkerhet kan det være fristende å kutte ned på markedsføringsutgifter for å holde bedriften flytende. Dette kan imidlertid ofte være en beslutning som kan skade bedriften din i det lange løp.

I tøffe tider kan det være fristende å holde tilbake på markedsføringstiltak for å spare penger. Markedsføring til andre virksomheter kan imidlertid være en effektiv måte å generere inntekter på og utvide kundebasen din. Her er hvorfor:

Markedsføring bidrar til å øke inntektene.

Markedsføring er en investering, ikke en utgift. Det er lett å se markedsføring som en kostnad som du kan kutte når tidene er vanskelig, men det er viktig å huske at markedsføring bidrar til å generere inntekter for virksomheten din. Ved å investere i markedsføring kan du tiltrekke deg nye kunder, beholde de nåværende og øke salget. Dette kan hjelpe bedriften din å klare seg gjennom stormen og komme sterkere ut av det når tidene blir bedre.

Dine konkurrenter markedsfører fortsatt.

Bare fordi du kutter ned på markedsføring, betyr det ikke at konkurrentene dine gjør det. Når du slutter å markedsføre, vil konkurrentene dine være de som tiltrekker seg nye kunder og øker salget. Når du aktivt melder deg ut av konkurransen vil det være enda vanskeligere for bedriften din å komme seg når økonomien blir bedre.

Markedsføring kan hjelpe deg å skille deg ut.

Når tidene er tøffe leter bedrifter ofte etter måter å spare penger på. Ved å markedsføre bedriften din kan du vise andre bedrifter hvordan du kan hjelpe dem med å spare penger eller gi dem noe av verdi. Dette kan hjelpe deg med å skille deg ut i og tiltrekke deg nye kunder.

Markedsføring hjelper deg med å holde deg på topp.

Selv om bedriften din sliter, er det viktig å holde merkevaren din på top of mind hos andre bedrifter. Ved å fortsette å markedsføre virksomheten din, kan du holde deg på radaren til potensielle kunder og gjøre det lettere for dem å velge din virksomhet når de er klare til å foreta et kjøp. 

5 steg til mer trafikk, flere leads og mer salg.