Lead nurturing: Fra interessert til kjøpeklar.

Av 10 interesserte potensielle kunder blir 8 av dem aldri kunder i følge MarketingSherpa, et forskningsinstitutt som spesialiserer seg på å spore hva som fungerer i alle aspekter av markedsføring.

I mange tilfeller, og spesielt i B2B, kan beslutningsprosessen på om man skal handle eller ikke være lang. Man kan innhente interessenter (leads) gjennom websider, messer, networking og annet til Dovre faller uten at man nødvendigvis selger noe. Ikke alle er kjøpsklare med en gang.

79% av interesserte potensielle kunder blir aldri kunder. Mangel på lead nurturing er den vanligste årsaken til denne dårlige konverteringsraten.
— MarketingSherpa

hvordan får man interesserte til å bli kjøpeklare?

Ved hjelp av lead nurturing. 

Lead nurturing er enkelt sagt at man bygger relasjoner med interessenter som ikke er klar til å kjøpe enda, men som kan være en ideell kunde i fremtiden.

Lead nurturing er å danne et sterkt forhold til hver av dine potensielle kunder, og deretter pleie forholdet gjennom ulike former for konsistent kommunikasjon. Du må minne dem på at du eksisterer, at dine produkter eller tjenester er løsningen på problemene de har og at din løsning er bedre enn konkurrentene sine. 

Hvis du prøver å snakke pris med noen som fortsatt ikke fullt ut forstår fordelene og egenskapene til produktet eller tjenesten din kan du ende opp med å skremme dem bort i stedet for å selge. Her gjelder det å ikke være for pågående. Det handler om å lytte i stedet for å pushe... Sjekk inn jevnlig, men ikke så ofte at du er en plage. 

Ved å dele relevant og passende innhold på de riktige stadiene i salgsprosessen er det mer sannsynlig at du hjelper de potensielle kundene din i retning av å bli kjøpsklar.

lead nurturing systemer

 Oversiktsbilde fra marketing automation systemet SharpSpring som viser "life of the lead"

Oversiktsbilde fra marketing automation systemet SharpSpring som viser "life of the lead"

Lead nurturing kan være en krevende og vanskelig prosess dersom du forsøker å gjøre det "manuelt". Automatisert lead nurturing derimot, gjør det mulig å ha en personlig dialog med dine potensielle kunder, og gi dem nøyaktig den informasjonen de trenger når de trenger den basert på blant annet interaksjon med deg og nettstedet ditt. 

Lead nurturing er en av kjernefunksjonene til de fleste marketing automation systemer og kan være et effektivt verktøy for deg når du skal hjelpe dine potensielle kunder i retning av å bli kjøpsklar. Et av de raskest voksende systemene i verden for blant annet automatisering av lead nurturing er SharpSpring. Dette er vår foretrukne løsning, vi bruker den selv og for kunder. SharpSpring kan du lese mer om her.

Lurer du på noe mer angående lead nurturing eller automatisering av markedsføring er det lov å spørre: kontakt@argonville.no :)