10 vanlige måter bedrifter feiler med markedsføring på nett

Mange bedriter gjør mye bra når det kommer til markedsføring på nett, men her presenterer vi 10 vanlige feil bedrifter gjør:

Mangler en klar markedsføringsstrategi: 

Uten en klar plan kan bedrifter ha problemer med å målrette sitt publikum og oppnå sine markedsføringsmål.

Har ikke definert eller kommunisert USP'er: 

Når bedrifter skal markedsføre seg selv ender de ofte opp med et budskap som: “dette er navnet vårt, og dette er hva vi gjør”. Dette er i de fleste tilfeller lite selgende og gjør ikke potensielle kunder spesielt interessert. Dersom dette gjelder deg og din bedrift bør du vurdere å lage en USP:

En USP forteller hva bedriften din gjør, hvilke fordeler potensielle kunder får, og den gjør det tydelig hvorfor man skal velge deg over konkurrentene.

Har du flere produkter eller tjenester kan du lage en USP for hver. 

Neglisjerer å spore og analysere data: 

Uten å spore og analysere data kan bedrifter ha problemer med å forstå sitt publikum og optimalisere sine markedsføringsinnsatser.

Ignorerer søkemotoroptimalisering (SEO): 

God SEO kan hjelpe bedriftene å øke synligheten til bedriften på søkemotorer som Google, noe som gjør det til en viktig del av enhver markedsføringsstrategi.

Neglisjerer sosiale medier: 

Sosiale medieplattformer som Facebook, LinkedIn og Instagram kan være kraftige markedsføringsverktøy, men bare hvis bedriftene aktivt bruker dem for å engasjere sitt publikum.

Gir ikke verdi til kundene: 

Suksessfull markedsføring på nett krever at bedriftene tilbyr verdi til kundene, enten det er gjennom informativt innhold, nyttige ressurser eller kvalitetsprodukter og tjenester.

Ignorerer kundeanmeldelser og tilbakemeldinger: 

Kundeanmeldelser og tilbakemeldinger kan gi verdifulle innsikter i hva som fungerer og hva som ikke gjør det, og å ignorere denne informasjonen kan være en stor feil.

Holder ikke seg oppdatert med bransjetrender: 

For å være konkurransedyktig må bedriftene holde seg oppdatert med bransjetrender og tilpasse markedsføringsinnsatsene deres deretter.

Mislykkes med å bygge en e-postliste: 

En e-postliste kan være et kraftig markedsføringsverktøy, som lar bedriftene nå publikumet sitt direkte for å promotere produkter og tjenester. Men vær forsiktig, feil bruk av epost markedsføring kan også gjøre skade...

Bruker ikke betalt annonsering: 

Selv om organisk markedsføring er viktig, kan betalt annonsering også være et verdifullt, i i noen tilfeller helt avgjørende, verktøy for bedrifter for å nå ut til relevant målgruppe og få trafikk til websiden sin.

Har du kontroll på markedsføringen i din bedrift? Uansett er du alltid velkommen til en uforpliktende prat med oss om hvordan du kan gjøre det enda bedre.

Kutte markedsføringen i harde tider?