Automasjonsteknologi har eksistert lenge nok til at de fleste markedsførere forstår verdien i forhold til å nå forretningsmessige mål. I følge Email Monday sin “ultimate marketing automation staistics” (med data fra august 2019) bruker i gjennomsnitt 51% av amerikanske selskaper allerede markedsføringsautomatisering, mens 58% av B2B-selskapene planlegger å ta i bruk teknologien.
Markedet for marketing automation i B2B i USA
Stadig flere bedrifter innser fordelene og den enorme kraften som ligger i automatisering av markedsføring, men å komme i gang kan føle overveldende. Det kan være vanskelig å vite hvor en skal begynne når det er så mange funksjoner og strategier å velge mellom.
Her er noen råd som kan hjelpe deg med å dra nytte av markedføringsautomatisering når du først har bestemt deg.
1. Definer målene du har med markedsføringsautomatiseringen.
Hvis du vil få mest mulig ut av automatisering av markedsføring, er det viktig å først ha en klar tanke om hva du vil oppnå med det. Du har investert i automatiseringsprogramvaren for å hjelpe deg med å spare tid, forenkle salgs- og markedsføringsprosesser og å hjelpe deg med å bedre pleie leads og eksisterende kunder.
Nå er det på tide å være mer spesifikk ved å definere nøyaktig hvordan du planlegger å bruke markedsføringsautomatisering for å nå disse målene.
Automatiseringsprogramvare for markedsføring har mange funksjoner. Ved å fokusere på de funksjonene som passer best for kampanjemålene dine kan du unngå å bli helt overveldet.
For eksempel:
Mål: Konvertere flere prospects til leads og kunder.
CRM-funksjoner som skal brukes: Landingssidebygger og dynamisk-skjemabygger.
Mål: Identifiser nye verdifulle potensielle potensielle kunder
CRM-funksjoner som skal brukes: Leading scoring
Mål: Forbedre kampanjens ytelse
CRM-funksjoner som skal brukes: Rapportering og analyse
Mål: Forbedre salgsprosesser
CRM-funksjoner som skal brukes: CRM og salgsautomatisering
2. Start med lavthengende frukt
Du trenger ikke å utvikle en sofistikert markedsføringsautomatiseringsstrategi fra første dag. Det vil ta tid å lære alle funksjonene og å utvikle optimaliserte markedsføringskampanjer som drar full nytte av dem. I begynnelsen er det best å fokusere på å få det grunnleggende automatisert, slik at du kan få ballen til å rulle mot noen store gevinster.
Her er noen eksempler på enkle ting du kan gjøre med en gang for å forbedre markedsføringen:
- Sett opp en velkomst e-postsekvens for nye abonnenter til nyhetsbrevet ditt.
- Sett opp “abandoned cart” e-poster for folk som ikke fullfører en påbegynt handel i nettbutikken din.
- Opprett og A / B-test nye målrettede landingssider.
- Begynn å spore hvordan de besøkende bruker landingssidene dine.
- Sett opp automatisk kommunikasjon mellom markeds- og salgsavdelingen.
- Sett opp automatisert posting av innlegg på tvers av sosiale kontoer.
Når du bruker markedsføringsautomatisering blir alle disse tingene enkle oppgaver som raskt vil vise resultater. Når du for eksempel bruker SharpSprings drag-and-drop landingssidebygger, kan du lage nye målrettede landingssider på kort tid.
Markedsføringsautomatisering i det lange løp.
Markedsautomatisering er ikke noe du setter opp en gang og så slutter å tenke på det. For å få avkastning på investeringene dine må du bruke innsikten du får gjennom analyserapportene dine til å gjøre smarte justeringer av kampanjer og salgsstrategier.
Markedsautomatisering hjelper deg ved å automatisere repeterende, kjedelige oppgaver og spore og tydeliggjøre hvordan potensielle kunder interagerer med din bedrift digitalt.
Prøv ut disse 2 enkle måtene å komme i gang med automatisering av markedsføring eller ta kontakt med oss, så hjelper vi deg i gang.