Hva er den ene tingen som skiller din bedrift fra resten?

Å markedsføre ditt produkt, tjeneste eller bedrift på en effektivt måte er ikke alltid en enkel oppgave. Men, å lage en USP (unique sales proposition / unique selling point) kan hjelpe deg med å lykkes: 


En USP kan lages for bedriften, men også for de forskjellige produkter og tjenester man leverer, og den er viktig for å raskt og tydelig kommunisere med potensielle kunder. 

Rask og effektiv kommunikasjon har alltid være viktig, men er nok viktigere nå enn noen gang i en digital verden som stadig fylles av flere aktører som kjemper om oppmerksomheten din.

En USP forteller hva bedriften din gjør, hvilke fordeler potensielle kunder får, og den gjør det tydelig hvorfor man skal velge deg over konkurrentene.

Eksempel på en USP:

“Kutt vedlikeholdskostnader med markedets beste rustbeskytter”.

Denne USP’en gir en tydelig lovnad om fordelen du får ved å kjøpe rustbeskytteren til Cosono, og hvorfor du skal velge nettopp den.


Intetsigende eller tydelig og interessant?

Når bedrifter skal markedsføre seg selv ender de ofte opp med et budskap som: “dette er navnet vårt, og dette er hva vi gjør”. Dette er i de fleste tilfeller lite selgende og gjør ikke potensielle kunder spesielt interessert. Dersom dette gjelder deg og din bedrift bør du vurdere å lage en USP. Har du flere produkter eller tjenester kan du lage en USP for hver.

Når du som bedriftseier skal lage en USP kan du stille deg følgende spørsmål:
Hva er den ene tingen som definerer din bedrift, produkt eller tjeneste og skiller deg fra resten?

  1. Hvem er målgruppen for produktet/tjenesten du tilbyr?
  2. Hva motiverer målgruppen til å kjøpe?
  3. Hva gjør deg kvalifisert til å hjelpe målgruppen?
  4. Hva tilbyr du som ingen andre tilbyr?

​Lag og Bruk din USP.


Å lage en god USP kan være vanskelig, men prosessen i seg selv kan være svært lærerik. Når du har laget en god, klar og tydelig USP vil både merkevaren og markedsføringen din bli sterkere fordi du har en klar visjon om hva du leverer, du identifiserer en klar retning for bedriften din og målgruppen din forstår deg. 

Når du har laget en USP for bedriften din bør den komme tydelig frem overalt i ditt markedsmateriell; på websiden, i annonsene, på rollups og visittkort, og når noen spør hva du driver med kan du svare med din USP, og deretter fortsette å pitche dersom interessen er tilstede.

Ikke nøl med å ta kontakt med oss her dersom du ønsker hjelp til å lage en USP for din bedrift, produkt eller tjeneste.

Hvordan velge riktig verktøy for digital markedsføring.