Retargeting er et no-brainer markedsføringstiltak… som øker effekten av dine andre markedsføringstiltak.
Du arbeider (forhåpentligvis) med å få relevant trafikk til websiden din for å få inn flere leads eller kunder. Om markedstiltakene dine består av hard digital multikanal markedsføring, helsider i lokalavisen, messebesøk, eller personlig oppmøte med dørbanking hos potensielle kunder vil og bør et av resultatene være at noen besøker din synlige og selgende webside. Vi vet derimot at de aller fleste av disse besøkende forlater websiden din uten å kontakte deg, handle eller på annen måte registrere seg på siden din.
For å gjøre alle markedstiltakene dine verdt innsatsen…
…eller, for å få mest mulig ut av innsatsen er det viktig å ta vare på disse potensielle kundene og prate til dem på nytt for å forsterke merkevaren din mens de aktivt vurderer å handle hos deg. Det er her retargeting kommer inn.
Retargeting gir deg muligheten til å:
- Drive høykvalitets trafikk til websiden din med publikum som ligner på de du allerede har i målgruppen eller kundebasen din.
- Skaffe flere leads og kunder ved å prate på nytt til anonyme besøkende på websiden din.
- Konvertere flere leads ved å forsterke merkevaren din med retargeting.
- Øke salget ved å drive oppsalg og kryssalg til eksisterende kunder.
Retargeting - enkelt forklart:
Kopier dine beste kunder
Med retargeting kan du bygge og markedsføre mot et publikum basert på de samme attributtene som dine beste kunder.
På denne måten tiltrekker du leads som er mer villig til å handle.
Er det Thomas som responderer best på markedsføringen din? Da prater vi til flere Thomas’er.
Kommuniser videre med anonyme besøkende.
Tenk at det faktisk finnes en måte å kommunisere med alle som forlater websiden din uten å kontakte deg, handle eller registrere seg på websiden din.
Med retargeting kan du følge disse menneskene ut fra din webside og vise dine annonser på andre websider, apper osv som de benytter seg av.
Konverter flere leads og bygg din merkevare
Se for deg at en person forlater siden din uten å handle. Når du vet at personen allerede kjenner merkevaren din og har besøkt websiden din kan du treffe enda bedre med budskapet i annonsene dine og oppfordre dem til å komme tilbake til websiden din for å fullføre handelen eller booke et møte med deg. Med retargeting kan du vise dem annonser eller annet innhold bare relatert til de produktene eller tjenestene de har sett på.
Retargeting gir deg muligheten til å treffe en stor del av de personene som forlot siden din uten å konvertere.
Oppselg og kryss-selg til eksisterende kunder.
Visste du at eksisterende kunder er 50% mer villig til å forsøke andre eller nye produkter du kommer med og at de typisk bruker 31% mer penger enn nye kunder?
Det er naturlig å fokusere på potensielle kunder som ikke har konvertert enda, men det er viktig å ikke glemme sine eksisterende kunder.
Har noen kjøpt et produkt av deg bør du også se på muligheten til å selge dem noe som for kan passe sammen med produktet og gjøre det bedre.
Har du for eksempel solgt en webside til en bedrift er det kanskje naturlig å også selge en tjeneste som fører til at bedriften får trafikk på websiden, slik at de i det hele tatt har mulighet til å få kunder gjennom den. 😉