Hvordan velge riktig verktøy for digital markedsføring.

For å få mest mulig ut av all tid og penger som du legger ned i digitale markedsaktiviteter er det viktig å bruke de rette verktøyene. 


Digital markedsføring fungerer på sitt beste når tiltakene dine synkroniseres på tvers av kanaler og når de ikke er avhengig av tidskrevende manuelt arbeid hver gang du vil starte en ny kampanje eller tiltak. 

Å velge verktøy som er kraftige nok, men som likevel dekker dine behov kan være vanskelig og det finnes mange å velge mellom. 

Det finnes likevel noen verktøy som er ganske viktige for å sikre at du får mest mulig igjen av innsatsen du legger ned i å få vekst i bedriften din.

CRM system


I CRM-systemet ditt, bør du kunne samle alle dine eksisterende kunder, men også potensielle kunder som du enten legger inn manuelt eller som du samler inn gjennom kontaktskjema på websiden din eller tilsvarende. 

Når du har samlet inn data om dine potensielle kunder bør ditt CRM-system kunne gi deg mulighet til å lage lister som grupperer leads etter felles interesser, demografisk informasjon eller annet. Dette gjør det enklere for deg å kommunisere bedre til disse, samt fokusere på de som du finner mest interessant. CRM-systemet bør kunne føre løpende oversikt over hvert berøringspunkt hver potensielle kunde har med din bedrift, enten det er fra en automatisert kampanje eller om det er en e-post eller telefon fra et medlem av salgsteamet ditt.

Med et effektivt CRM-system kan markedsføring og salg samarbeide for å få et fullstendig bilde av kundereisen til hver enkel kunde. Det bør gi deg innsikt i hvem som er mest klar for å kjøpe, hvem som engasjerer seg i din bedrifts innhold som artikler, presentasjoner, videoer eller poster på sosiale medier, og det bør kunne gi deg innsikt i hvilken taktikk som lønner seg for å få gjennomført salg.

Verktøy for e-postmarkedsføring


Av alle de digitale markedsføringstaktikkene som finnes er det få som er like virkningsfulle som e-postmarkedsføring, når det gjøres riktig. 

Med enestående rapporteringsmuligheter og en av de markedsføringskanalene som gir høyest avkastning (ROI) er det fornuftig å investere i et kraftig verktøy for e-postmarkedsføring. 

Det er ikke nok å samle inn eposter til potensielle kunder og sende avgårde hva som helst for å forsøke å få til et salg. Du er nødt til å lage e-poster som mottakeren faktisk ønsker å få. Om du velger å fokusere på malbaserte e-poster eller e-poster med sterk personlig tilpasning i dine e-post kampanjer vil SharpSprings e-postmarkedsføringsverktøy kunne forenkle og effektivisere prosessen med å designe, lage, sende, automatisere og overvåke ytelsen til din markedsføring i denne kanalen.

Verktøy for innholdssmarkedsføring og sosiale media

I digital markedsføring er det en klisje å si content-is-king, men det er en grunn til at dette ordtaket er gjentatt gang på gang. 

Innhold er den eneste måten for brukere å få kontakt med merkevaren din gjennom inbound marketing (markedføringsstrategien der man skaper og distribuerer et så godt og relevant innhold at kundene selv oppsøker din nettside, blir interesserte og ønsker å kjøpe av deg). 

Besøkende på websiden din forventer å kunne finne det de leter etter. Dersom din bedrift ikke tilbyr relevant og godt innhold som gir dem svar på det de lurer på vil de potensielle kundene gå til noen som kan gi dem akkurat dette, altså dine konkurrenter.

Innholdsmarkedsføring trenger ikke å være vanskelig. Websiden din bør ha et bloggeverktøy som gir deg mulighet til å skrive artikler, samle brukerinformasjon gjennom skjemaer som er direkte koblet til ditt CRM system og det bør ha innebygget SEO-verkøty for å sikre at artiklene du skriver fungerer like godt for søkemotoren som for de potensielle kundene som skal lese innholdet ditt. 

Det er ikke nok å bare ha godt innhold på bloggen og nettstedet ditt. Du må også være til stede der målgruppen din er. Sosiale medier er ikke på vei bort med det første og det er viktig å utnytte muligheten til å synliggjøre det gode innholdet din bedrift kommer med i disse kanalene. Her kommer verktøy for å administrere innhold i sosiale medier inn i bildet, og her finnes det et uttal av løsninger.

SharpSprings sosiale mediefunksjoner lar deg planlegge publisering av poster på forhånd, men du kan også legge ut poster umiddelbart på de forskjellige platformene. Dette gir deg en konsistent tilstedeværelse på tvers av plattformer. Kalendervisning gir deg raskt oversikt over alle dine poster, publiserte og planlagte, slik at du på et øyeblikk får oversikt over tilstedeværelsen din på sosiale medier. Du kan alltid være sikker på at du legger ut riktig melding på rett sted til rett tid. 

Hvis du kjører større content marketing kampanjer hvor du gjør innhold tilgjengelig for nedlasting (se eksempel på denne siden) må du sørge for at du har gode landingssider. Gode landingssider er også viktig når det kommer til betalt markedsføring, som søkeordsmarkedsføring i Google, displayannonser eller facebook-annosner, ettersom de gir den som besøker siden et raskt innblikk i det du ønsker din uten å overvelde dem med annet innhold. Mange verktøy for digital markedsføring har ikke innebygget funksjoner for å lage landingssider. Du bør se etter verktøy som har denne funksjonaliteten innebygget, eller det bør være enkelt å bruke verktøyet sammen med en enkeltstående landingssidebygger.

Automatisering


Markedsføringsautomatisering lar deg slippe å bruke tid på repeterende manuelle oppgaver. 

Ved å bruke effektive markedsføringsverktøy for automatisering vil du kunne planlegge innhold og poster på forhånd, samle potensielle kunder gjennom skjemaer som er direkte knyttet til ditt CRM-system og utvikle workflows ( en rekke hendelser som er forhåndsprogrammerte, type if this - then that ) som automatisk driver lead nurturing for å lede potensielle kunder gjennom salgstrakten din basert på timing og spesifikke handlinger de utfører, som f.eks. å lese et spesielt blogginnlegg, se en video eller lignende. 

SharpSpring gir markedsførere med lite eller ingen bakgrunn i koding og utvikling muligheten til å enkelt kunne nyttegjøre seg av avanserte automatiseringsfunksjoner. Med et enkelt pek-og-klikk grensesnitt er det enkelt å sette opp alt fra små automasjoner til avanserte workflows med forgreiningslogikk basert på brukerhandlinger.

Analyse


Det er ikke nok å bare sette opp automatisering og deretter håpe på det beste. Du må kontinuerlig teste, optimalisere og justere automatiseringen for å sikre at den gjør det du ønsker at den skal gjøre og at du gjør den med maksimal kapasitet.
Med innebygde analysefunksjoner lar SharpSpring deg analysere alle dine digitale markedsføringstiltak, både automatiserte og mer tradisjonelle. Dette gir deg grunnlag for å avgjøre hvor tiden din blir best brukt og hjelper deg til å kunne automatisere oppgavene og tiltakene som er mer hands-off, slik at du kan fokusere energien din på nye kampanjer og kreative løsninger. 

Hva du bør se etter

De viktigste verktøyene er deg selv og teamet ditt. Den viktige erfaringen og førstehåndskunnskapen om merkevaren din og kundene dine er det bare du som har. De beste digitale verktøyene for digital markedsføring er de som kan løse oppgavene og utfordringene og samtidig avlaste deg. De bør kunne sentralisere alle kampanjene dine, holde budskapet ditt konsistent på tvers av kanaler og hjelpe deg og teamet ditt til å jobbe smartere, ikke hardere. 

Dersom du velger SharpSpring som det sentrale knutepunktet for dine digitale markedsføringsverktøy, vet du at du får alt du trenger på ett sted. Kontakt oss for mer informasjon, eller få en demo i dag.

Syv grunner til å velge Squarespace til din webside.