Marketing Automation vs. CRM - Hva er forskjellen?

Det er ikke uvanlig at folk blander funksjonene til et CRM-system (som f.eks Superoffice eller Lime CRM ) med marketing automation. Når du har forstått forskjellen vil du se at de er begge viktige verktøy som kan hjelpe bedriften din til å vokse.

Hva er hva? Definisjonene.

Enkelt forklart kan man si at et CRM-system har som hovedfokus å organisere informasjon om kunder og hvilke interaksjoner man har hatt med dem mens marketing automation fokuserer på å fremme en-til-en-kommunikasjon for å skaffe nye kunder gjennom markedsførings- og salgsaktiviteter. Både CRM-systemer og marketing automation plattformer passer for bedrifter i alle størrelser, både den lille oppstartsbedriften og det store konsernet.




De viktigste forskjellene.

Få vår oversikt over de viktigste forskjellene på marketing automation og crm samlet på en enkel pdf.

Ja takk!


Hvem bruker hva?

Generelt brukes begge verktøyene av både selgere og markedsførere. I hverdagen vil nok selgere stort sett arbeide i CRM-systemet siden det hjelper til med å øke sporings- og målrettingsfunksjonene med eksisterende kundedata. CRM-system ble designet for å hjelpe selgerne med å utnytte tiden sin mer effektivt og å gi dem en komplett oversikt over kundene. Markedsførere arbeider oftere i verktøyet for marketing automation.

Marketing automation ble designet for å hjelpe markedsførere å nå ut med personlig, en-til-en-kommunikasjon basert på adferden til leads. Systemet hjelper markedsføreren med å bygge lister med leads og sikrer at det rette budskapet treffer et lead på det rette tidspunktet. Marketing automation blir ofte brukt til lead nurturing, bearbeiding av leads, hvor målet er å hjelpe de potensielle kundene dine i retning av å bli kjøpsklar. Straks et lead “kommer ut” av verktøyet for marketing automation som et salgskvalifisert lead hopper selgerene på dem. 

CRM + Marketing automation = ???

Det som er flott med gode marketing automation plattformer og CRM systemer er at de jobber virkelig bra sammen slik at både markedsføringen og salget blir mer effektivt. De to systemene jobber sammen for å løse forskjellige problemer på tvers av salg og markedsføring. Marketing automation hjelper å fylle hullene CRM systemene har, og det gir markedsavdelingen flere muligheter til segmentering av leads og eksisterende kunder. 

Ønsker du å arbeide med utvikling av eksisterende kundebase? Logg inn i CRM systemet. Ønsker du å arbeide med en-til-en kommunikasjon med leads og lead nurturing? Logg inn i marketing automation plattformen din.

Alt i ett system - one app to rule them all?

Mens CRM system kan hjelpe deg med å administrere kundene dine i generell forstand krever det mye tid og kompetanse på å prøve å pleie hvert eneste lead som kommer til nettstedet ditt med bare et CRM system. For å effektivt ta deg av alle leads trenger du hjelp av marketing automation. 

Heldigvis finnes det løsninger som har både marketing automation og CRM i ett og samme system. Om du kunne tenke deg å prøve marketing automation med et innebygget CRM system, eller et som kan integreres med et (nesten) hvilket som helst tredje-parts CRM system, kan du ta en titt på noen de beste systemene: SharpSpring, HubSpot, Odoo eller Keap (tidligere Infusionsoft). Vi i Argonville bruker både SharpSpring og Odoo både selv og for våre kunder. Det finnes mange gode løsninger der ute og om du ikke er i gang enda er det på tide å ta steget.

Spør oss gjerne om hjelp.

2 enkle måter å starte med marketing automation